Swedish artist, lives and work in Stockholm

Filosofen

Kuntsi museum för modern konst

Badrummet

Kasta en sten i ett stilla vatten
Och en annan värld blottas någon sekund i ringarna på vattenytan.
Det är min vision att spegla boendet med en irrbild.

Badrummet avslutade paviljongen Ett Vattenhem i uppror och eufori. Jag tog där sats mot omgivningens tillrättalagda, perfekta miljö där varje yta var polerad och glasruta tvättad. Livet var ju fastklistrade makroner på barnstolen, komik och kapplöpning med tiden.

I Awakening och Bedtime vaknar man i kaos och man går och lägger sig är världen precis lika gungig som när man vaknade, det är ingen förändring. Dygnet är ett slutet kretslopp som pågår i evighet.

Awakening II liknades med Marcel Duchamps Fountain. Jag hade inte sett kopplingen men var glad att se verket i en konsthistorisk kontext i stället för mitt eget inre bubblande.

Awakening III 2024
Vatten, pump, stål, sanitetsporslin
Fotograf: Mia Lindqvist

Utan Titel 1993
Vatten, gummihandskar, trä, silikon, pump
Courtesy Moderna Museet, Stockholm
Fotograf: Mia Lindqvist

Almost As Usual 1997
Solrosolja, trä, latex, silicon, lampa (Sunflowerseed, oil, wood, latex, silicon, bulb)
Courtesy Malmö Konstmuseum
Fotograf V: Mia Lindqvist
Fotograf H: Dan Berlin

Breakfast

Rummet jag fått mig tilldelat var ett mörkt 1600-tals rum, väldigt delikat.
Konstigt nog var det en bil, hängandes i ett träd, jag såg framför mig i det mörka rummet.
Efter ett tag förstod jag att det var lutningen jag ville åt.

På 1970-talet hittade jag ett skivomslag som fullkomligt uppslukade mig.
Den första sidan föreställde ett dukat frukostbord, när man vände på skivan var bordet i fullkomligt kaos, någon hade haft roligt. Det var ett flygplan i smöret, cornflakesflingor över hela bordet. Jag närläste varje detalj. Revolt!
Våra frukostar därhemma var tysta och lätt tuktade. det dåliga morgonhumöret från de vuxna lade sig som en tung dimma var frukostbordet. Mackan åt jag aldrig.

Breakfast 2020
Trä, rep, lera, bröd, äggskal
Courtesy Meta Isæus-Berlin, CFHILL
Fotograf: Dan Berlin

Smygkuvning 2012
Fotograf: Mia Lindqvist

Återblickens Transparens 2004
Organza
Fotograf: Mia Lindqvist

Filosofen

Ibland upplever jag nattlogik som ett motstånd till daglogik,
likt en orm som ömsar skinn.

Många av mina konstverk föds på natten, jag känner mig glad och fri då, visioner glider lätt genom olika rum. På morgonen vet jag alltid vad jag ska göra. Men plötsligt såg jag mig själv utifrån, liggandes i mörkret, klarvaken, likt en koala, det orörliga djuret, tuggandes ett eukaluptysblad medan den iakttog världen.

Filosofen 2024
Brons
Courtesy Meta Isæus-Berlin, CFHILL
Fotograf: Mia Lindqvist

De två underliggande principerna 2020
Brons
Fotograf: Mia Lindqvist

Amour 2024
Brons
Fotograf: Mia Lindqvist

Nattlogik 2018
Brons
Fotograf: Dan Berlin

Preparation 2017
Brons
Fotograf: Dan Berlin

As I Remember

När jag var en liten flicka, under sex år, låste mina föräldrar in mig i barnkammaren när jag gjort något busigt, minns ej vad. Min partytrick var att snabbstäda rummet så att de, ta-da, skulle bli glada när de släppte ut mig. När jag sedan fick ett eget rum i en annan lägenhet, ville jag så gärna ha dörren stängd. Skyddet av dörren var en chimär då familjen ändå gick in och ut, läste min hemliga dagbok och paradoxalt nog kände jag mig instängd snarare än skyddad. I tidiga tonåren bröt jag mig loss och var där så lite som möjligt. Nu tänker jag aldrig på det rummet men det finns där, likt hålet i en snäcka.

As I Remember 2024
Trä, textil, glas, porslin, metall, UV-lampa
Fotograf ovan: Dan Berlin
Fotograf vänster: Mia Lindqvist

Den Arkadiska Spegeln

Om man ska komma till sitt Arkadien måste man bygga det här och nu, det går inte att längta till. Det var en insikt som slog mig när jag tänkte på drömmen om paradiset, den tycktes mig så obegripligt osäker.

Jag byggde en tredimensionell spegelbild med hemmets möbler hängande från taket och skapade en imaginär horisontlinje på 145 centimeters nivå. Verket visades i utställningen Nattlogik på Prins Eugens Waldemarsudde 2019.

Den arkadiska Spegeln 2019
Trä, textil, ståltråd, glas, plast, papper
Fotograf: Mia Lindqvist

Kärleksdrycken 2024
Trä, textil, ståltråd, glas, plast, papper
Fotograf: Mia Lindqvist

Chair Beside Bed 1996
Vatten, trä, stål, textil
Courtesy Dunkers Kulturhus
Fotograf: Mia Lindqvist

Baloon 1994
Vatten, gummi, snöre
Courtesy Meta Isæus-Berlin
Fotograf: Dan Berlin

Oblivion 2017
Wood, textile, water, pump
Fotograf: Mia Lindqvist