Swedish artist, lives and work in Stockholm

Vind och vatten

Written by: Meta Isaeus-Berlin

“Jag köper väldigt mycket konstböcker, det är min last. Jag äter mig igenom dem och lagrar bilderna i kroppen. Jag har ett starkt bildminne, det kan nästan vara plågsamt”

Vind och vatten

Meta Isaeus-BerIin har en ateljé andra konstnärer skulle 
mörda för. Hundra kvadratmeter stor, högst upp i ett bostadshus med egen altan och Utsikt över takåsarna på 
Kungsholmen i Stockholm. Men när hon först blev erbjuden att köpa loss torkvinden ovanför familjens lägenhet tackade hon nej. Hon ville inte stå ensam och arbeta, särskilt inte så nära hemmet. 
Men eftersom vinden varken hade tillgång till rinnande 
vatten eller var godkänd för övernattningar var den fortfarande ledig något år senare. Och då kände Meta 
Isaeus-Berlin att hon var mogen att ta steget uppför den 
smala vindstrappan. 
Nu tillbringar hon mer tid här uppe än i lägenheten en 
trappa ned. När barnen var små var de välkomna att sitta 
och leka i ateljén, men i övrigt är det ett privat rum, säger 
hon: “Det är verkligen ingen allmän plats. Om någon 
kommer på besök i lägenheten och frågar om de får gå 
upp i ateljén säger jag nej. Folk säger så mycket dumheter, 
det stör den konstnärliga processen.” 
I dag är radion hennes främsta sällskap i ateljén. Hon 
kan hela P2:s tablå utantill, säger hon, och störs mer av 
tystnad än höga ljud. Däremot undviker hon att tala i telefon eller sätta på datorn före lunch. Med en kaffekopp 
vid sin sida och penslarna i perfekt ordning arbetar hon 
intensivt tills hungern gör sig påmind. 
Meta Isæus-Berlin är själv uppvuxen i ett konstnärshem 
och tillbringade mycket tid i fadern Olle Isæus ateljé. När 
han gick bort ledde det både till en personlig kris och en 
konstnärlig nystart för Meta Isæus-Berlin. Efter att huvudsakligen ha arbetat med skulptur och installationer i många 
år började hon åter måla i olja. 
Till en början såg hon det som ett privat arbete, men 
efter att ha blivit uppmuntrad av en curator visade hon sina 
nya målningar i en stor utställning på Liljevalchs år 2006. 
Den möttes av blandade reaktioner — många som följt 
Meta Isæus-Berlin genom åren blev upprörda över att hon 
bytt teknik, och en del kritiker gick hårt åt utställningen. 
”Det bara stärkte mig”, säger hon i dag, “jag blev som en 
bulldog och bet mig fast. Jag kan inte säga att jag inte 
brydde mig om vad de skrev, det giorde iag. Men det 
113 
gör mig förbannad att folk ser konstnärer som ett varumärke. Det är en ständig kamp att vara levande och vital. 
Jag upplever att jag fyller en lucka, det är inte många som 
målar som jag, så jag vill hävda min rätt att göra det.” 
I början av 90-talet arbetade Meta Isæus-Berlin så gott 
som uteslutande med skulpturala installationer. Hennes 
främsta medium var vatten, som i en uppmärksammad 
installation med en vattenfylld säng eller den översvämmade lägenhet hon iscensatte vid bomässan Bo01, 2001. 
Även i hennes senare måleri är vatten ett viktigt motiv. I 
den stora målningen “La Mer” från 2011 syns till exempel 
en naken kvinna som flyter på rygg i det virvlande vattnet. Om man kan se spår av sekelskiftesmålaren Eugéne 
Jansons blå skymningstoner i koloriten, så hämtar Meta 
Isæus-Berlin framför allt inspiration från den belgiska 
konstnären James Ensors gåtfulla verk. 
Nyligen investerade hon också i ett verk av den svenska 
konstnären Carl Fredrik Hill: “Det är ett sätt för mig att avdemonisera Hill”, säger hon. “Om jag själv äger en bråkdel av honom är han en bråkdel min, och då blir jag fri.”