Swedish artist, lives and work in Stockholm

Svensk konst nu 85 konstnärer efter 1960

Written by: Meta Isæus-Berlin

»Se, varje skruv synlig. Detaljer och finesser blottade. Ändå, inträffar en drömlik känsla av osannolikhet. Ju mer man ser, desto mindre ser man. Man går därifrån och återvänder. Vid varje möte faller en hinna av overklighet framför ögonen, även om man faktiskt tar på föremålen.«

FÖDD 1963 I STOCKHOLM
BOR OCH ARBETAR I STOCKHOLM
1986-1993 KUNGL. KONSTHÖGSKOLAN,STOCKHOLM
1984-1986 KONSTFACK, STOCKHOLM

UTSTÄLLNINGAR I URVAL
2001 BO-01 FRAMTIDSSTADEN, EUROPEISK BOMÄSSA OCH UTSTÄLLNING, MALMÖ
1997 DEPOSITION – SAMTIDA SVENSK KONST I VENEDIG, VENEDIGBIENNALEN
1997 ISTANBULBIENNALEN
1995 AFRICUS, JOHANNESBURGBIENNALEN

Vid en första anblick förmedlar Meta Isæus-Berlins sceniska installationer en känsla av 
meditativ frid. Snart smyger sig dock en kuslig 
känsla över betraktaren. De vardagliga interiörerna och föremålen är välbekanta, men liksom 
i våra drömmar – eller mardrömmar – är ingenting 
vad det ser ut att vara. Föremål vi så väl känner 
till har förändrats och omskapats intill total förvirring. Hennes konst handlar ofta om förskjutning av proportioner och användningsområde. 
I utställningen PÅ TIDEN på Moderna Museet 
1996 deltog hon med installationen CHAIR BESIDE 
BED. Den spartanska interiören visade en säng på 
en sliten äkta matta, tillsammans med en vägglampa och en stol vänd mot sängen. Den intima 
ljussättningen förstärkte illusionen av ett privat 
rum, samtidigt som någonting i kompositionen 
påminde om institutioner och tvång. Vid en nära 
titt på sängen drabbades betraktaren av svindel. 
Prydliga gammeldags lakan vilade under en 
spegelblank vattenyta. Tanken på att sjunka ner 
i det bottenlösa svarta vattnet ingav en känsla av 
vämjelse men var samtidigt oerhört lockande. 
Kanske handlade det om att handlöst falla ned 
i sina egna drömmar. Stolens rinnande rygg av 
silikon fick oss också att associera till att falla. 
Här, liksom i många andra av Meta Isæus-Berlins 
verk, går tankarna till den absurda surrealism vi 
förknippar med spanjoren Luis Bufiuels filmer.

SHE LEAVES THE LIGHT ON, AND FORGETS THE 
ROOM som visades i Umeå 1998 utgjordes av ett 
badrum nedsänkt i marken och som därmed 
endast kunde beskådas ovanifrån. Badrum förknippas av naturliga skäl med vatten och här 
var hela badrummet upp till taket fyllt av vatten 
med en skottsäker glasruta som täckte ytan.

Meta Isæus-Berlin symbolmättar nästan genomgående sina installationer med hjälp av vatten 
i olika skepnader såsom is, snö, ånga, kraftfulla 
vattenutsläpp och stilla stril. 
Titeln till installationen WHAT MEMORY SELECTS 
- VAD MINNET VÄLJER (2001) är kanske nyckeln 
till Meta Isæus-Berlins konstnärskap – hennes 
arbeten suggererar minnet, tränger sig in i det 
undermedvetna och dekonstruerar våra drömmar. 
I detta verk sker en förtätning i bokstavlig mening. 
Världen i form av kök, vardagsrum, sovrum och 
toalett är klyvd mitt itu med hjälp av en motorsåg 
och sedan noggrant ihopsatt igen utan centrum. 
Det vilar någonting lekfullt och barnsligt över 
detta verk som påminner om Lustiga huset. En 
reproduktion av målningen GRINDSLANTEN blir 
i hennes tappning genast mer intressant med 
den mittersta delen borttagen. Samtidigt är det 
någonting sorgligt med alla stympade vardags-föremål. Det är som om de med våld tvingats in i 
en form, de blir en metafor för minnets godtycke 
i en omedveten historieförfalskning. 
Föremålens placering och relation till varandra 
är noga genomtänkt i Meta Isæus-Berlins arbeten. 
Hon arbetar i en mängd olika material som silikon, 
gelé, vatten, deg och is, vars gemensamma nämnare är instabilitet, men också förgänglighet. De 
kan uppfattas som obehagliga, men samtidigt 
lockande. Dessa dubbla egenskaper står hela 
tiden i förgrunden i hennes konst; insida blir utsida, det lockande är samtidigt äcklande, det 
vardagliga laddas med någonting skrämmande. 
EaM

ETT VATTENHEM, BADRUMMET 2001, detalj av installation
VAD MINNET VÄLJER 2001, detalj av installation